Mindset – du blir vad du tänker #5

Hur kan jag som förälder, lärare och/eller tränare ge förutsättningar för ett dynamiskt mindset?

Hur kan jag som förälder, lärare och/eller tränare tala om för mitt barn, min elev att jag vet att du utvecklas som människa och jag är intresserad av din utveckling?

Carols budskap till oss är att vi ska ge våra barn och elever beröm för deras process, deras utveckling och deras ansträngning. Självklart ska vi ge beröm när de uppnått ett bra resultat fast då utan att betona intelligensen utan fokusera på det arbetet , den ansträngningen som gjorts för att nå dit.

Hur ger man då beröm när de inte når målet? Även här är det viktig att fokusera på arbetet och ansträngningen, samtidigt som man hjälper dem att försöka hitta andra strategier.

Beröm bör handla om barnets/elevens prestation,
inte dess intelligens eller personlighetsdrag.

 

twins-870103_960_720

 

 

 

1 kommentar

Filed under beröm, mindset, Uncategorized

One response to “Mindset – du blir vad du tänker #5

  1. Pingback: Mindset #5 – Utbildningsglädje

Kommentera

